|
Håll dig på din cunt
I sin senaste föreställning, Minnet av det förlorade äter
mig inte inifrån, placerade Christina Ouzounidis texten som subjekt
i föreställningens mitt, själva förutsättningen
för personernas utveckling, men också den springande punkten
för skådespelarnas arbete. I den delvis tysta monologen Håll
dig på din cunt drar hon det ett steg vidare genom att låta
publiken möta det skrivna ordet medan det ännu formuleras som
ett vapen mot oönskat begär, som ett försök att upprätthålla
en sexuell ordning. Håll dig på din cunt kan sägas vara
en kärlekshistoria. Här har de verbala konstruktionerna fått
konsekvenser. Ordet har blivit ett led i den kedja som formar våra
tankar, genererar våra handlingar och formulerar vilka vi är.
Pjäsen är skriven som en monolog för två skådespelare.
Men för att undvika allting som överhuvudtaget kan tolkas som
relation, har dramatikern och regissören valt att låta en enda
skådespelare spela två roller. På det sättet relaterar
huvudpersonen hela tiden till sig själv. Avsikten har varit att förstärka
känslan av att de två alternativen är just alternativ;
de är inte personer med en inbördes relation, utan just livsval,
tänkbara för de två inblandade, men också för
en och samma person. Kvinnan i de filmade monologerna är densamma
som hon som sitter i rummet. Mötet mellan de båda versionerna
har varit ett sätt att komma inpå det omöjliga att låta
två identiska ansikten stundvis få se varann i ögonen
och stundvis undvika varandras blick. Det har också varit ett sätt
att undersöka hur det tredimensionella rummet möter bilden utan
att någon av dem försvagas eller tar över.
Föreställningen vill också utforska det kanske sceniskt
omöjliga att gestalta själva ickehandlingen; genom att låta
den tysta kvinnan på scenen, som tycks fjättrad såväl
av sin kropp, sina kläder och sina tankar, stå i relation till
det som sägs i filmsekvenserna, förtydligas orden och deras
inneboende handlingar.
Den har också varit ett sätt att försöka hitta former
för hur det skrivna ordet kan möta publiken. Här går
det stundvis rakt ut, skrivet, men inte uttalat av skådespelaren.
Det ihärdiga upprepandet från Ouzounidis senaste pjäser,
går ett steg vidare; Samtidigt som det fixerar självbilder
blir nu själva handlingen att skriva dessa upprepningar, formulerandet,
förutsättningen för tänkandet och därmed för
handlandet överhuvudtaget.
|
|
Produktionsfakta
Skådespelare:
Pia Örjansdotter
Manuskript och inscenering: Christina Ouzounidis
Film/Videoteknik/ljus: Johan Bergman
Rekvisitör: Tiina Fingerroos
Premiär:
ons 21/2 2007
|