|
Årsammanfattningar
2006
Året som gick: "Leve frigrupperna."
"Kassandra och Minnet av det förlorade på
Teatr Weimar, Christina Ouzounidis mästerstycken om språkets
makt och maktens språk. Så stiliserat renskalade att alla
teatrala illusionskonster blir onödigförklarade. Här är
det minutiös omsorg och extremt välrepeterade framföranden
som trollbinder. Det blir distinkt koncentrerat med ett minimum av gestaltande
spel: ordet, rösten och ansiktet är allt som behövs för
att beröra publiken både känslomässigt och intellektuellt."
/ Björn Gunnarsson reflekterar över teateråret 2006 i
Nummer.se
Teatr Weimar får årets Thaliapris av Kvällsposten!
Juryns motivering lyder: "Thaliapriset för säsongen 2005/06
tilldelas Teatr Weimar, närmare bestämt de som ansvarat för
teaterns dramaturgi, Jörgen Dahlqvist, Christina Ouzounidis och Fredrik
Haller. Thaliajuryn har vid sin bedömning främst diskuterat
trilogin Persefone, Elektra och Kassandra. Dessa nyskrivna dramer om komplexa
gestalter från den grekiska mytologin, har framförts i strama,
drabbande iscensättningar som givit belysning åt kvinnors villkor
och könsroller idag. Språket och de klassiska referenserna
i pjäsen ger djup och perspektiv åt dagens konflikter, men
de pekar också på det tidlösa i den antika grekiska tragedin."
Hybris 1: Furiös teater
"Teatr Weimars och Christina Ouzounidis föreställning ”Minnet
av det förlorade äter mig inte inifrån” är
mer som ett stycke furiöst uppläst dikt, än som teater.
Vissa skulle säga filosofi. Psykoanalys. Politik. Jaja, här
dissekeras negationer, självbilder samt den fria viljan i all sin
relativa torftighet, med en galen och repetitiv frenesi som gränsar
till upplösning. Må denna hybris hålla i sig!"
/ Jenny Högström sammanfattar kulturåret 2006 i Helsingborgs
Dagblad.
Minnet
av det förlorade äter mig inte inifrån
Manuskript och inscenering Christina Ouzounidis.
Koreograf: Martin Forsberg. Skådespelare Malena Engström och
Pia Örjansdotter
Läs mer
Verbet tala hette Christina Ouzounidis förra pjäs i ett pågående
läsdramaprojekt på Teatr Weimar. Det skulle även den nya
pjäsen kunna heta, för den undersöker vad det egentligen
är vi säger när vi talar.
Björn Gunnarsson har sett Minnet av det förlorade äter
mig inte inifrån.
En auktoritativ högtalarröst ger inledningsvis en tillägnelseanvisning,
och säger att pjäsen är avsiktslös ickegestaltning.
Därefter ger två kvinnor vid varsin talarpulpet exempel på
retoriska negationer i vardagligt tal. Jag är inte rädd
yttras som ett försök att övertyga sig själv och andra
och blir därmed ett tecken på motsatsen.
Förringandet av övergrepp, förnekelsen som omedveten bekräftelse.
Påstridighet som ett döljande av svaghet, ivriga försäkringar
om att jaget är herre i eget hus, det vill säga att bokstavligen
intala sig själv något. Det enastående distinkta framförandet
är ömsom monologer, ömsom dialog men utan gestaltande spel.
Ett crescendo nås i ett typiskt anklagande äktenskapsgräl
i hypertempo.
Jag kan bara böja mig i djup respekt för Christina Ouzounidis
gnistrande intelligenta författarförmåga och fulländade
skådespelarinstruktion.
/ Björn Gunnarsson, Nummer.se
Rakryggat avståndstagande
Vi befinner oss i en tid där mycket vill tala till så många
som möjligt. Där tv- och radioprogram såväl som tidningar
och reklampelare, särskilt då julen nu nalkas, frenetiskt upplyser
oss om hur mycket detär som vi alla behöver.
Även teaterföreställningar och diverse kulturevenemang
åtrår som bekant den breda målgruppen. I vart och vartannat
pressmeddelande som dimper ner i min mailbox tycks just den breda målgruppen
vara honnörsord.
Så är dock inte fallet då det gäller den Malmöbaserade
teatergruppen Teatr Weimar som konsekvent valt det smala och för
många säkerligen aningen säkerligen irriterat pretentiösa.
Målgruppen är här inte tydlig ens för målgruppen,
detta då själva experimenterandet och utforskandet av form
och mening tycks vara en självgående process i vilken skådespelarna
är lika mycket resenärer som medskapande.
- Jag behöver ingenting, jag har själv valt och jag är
inte
rädd, berättar de båda kvinnorna, spelade av
Malena Engström och Pia Örjansdotter, inledningsvis i Teatr
Weimars senaste uppsättning. Med ett dåligt maskerat darr på
rösten, markerar de båda kvinnorna ansträngt rakryggat
sitt avståndstagande från allt. Från känslor, bindningar,
mening och form.
Scenografin signalerar effektivt det samma. Med svävande bord och
ljuskäglor utplacerade likt en stjärnhimmel mot den mörka
bakgrunden är rymd, tyngd och formlöshet det härskande
uttrycket.
Historien, som via en speakerröst inledningsvis inte ens utger sig
för att vara en historia handlar om en kvinna, spelad av två,
som trotsigt frånsäger sig allt beroende.
Den åtråvärda friheten tycks enbart kunna nås via
tomheten, ett avskalat känsloliv samt raderande av minnen och relationer.
Under historiens gång rannsakas frågan huruvida denna världsfrånvända
ansats till livet rä ett uttryck för, eller ett steg bort, från
mänsklig svaghet. Denna frågeställning kan sägas
vara kärnan i föreställningen. En kamp där det världsliga
och relationsbundna till slut står som segrare.
- Nostalgin bränner oss från båda ändar, väser
rösterna från scen och avser at det vi redan eftersträvar
antingen är en frisering av det redan skedda eller en längtan
efter det vi skall komma.
Teatr Weimar vänder således återigen via regissören
och dramatikern Christina Ouzounidis skarpsinne blicken inåt, inte
enbart mot individen och dess komplexa inre liv, utan även mot teaterformen
i sig. I föreställningar som Kassandra, Elektra och Den akratiska
cirkeln har mycket av det fysiska teatrala spelet skalats bort till förmån
för texten så även här.
Det som skiljer Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån
är att själva den existentiella frågeställningen
i mångt och mycket kan sägas vara synonym för Teatr Weimars
egna utforskande doktrin. Berättelsen flyter här på ett
ytterst märkligt och tankeväckande vis ihop med själva
berättandet, på ett vis som jag inte kan minnas att jag sett
tidigare.
Skådespeleriet är bländande, nära och naket. Pia
Örjansdotter har allt sedan Teaterhögskolan, via Helsingborgs
Stadsteater och nu i Teatr Weimars uppsättningar, utövat ett
så briljant och starkt skådespeleri att hon konstant tycks
för stor för sin omgivning. Att hon haft mer att ge än
inom det forum inom vilket hon fått verka.
I Dramatenskådespelerskan Malena Engström får Pia äntligen
en värdig medspelare. Tillsammans trollbinder dom obönhörligt
publiken via ett rikt register av tonfall, mimik och väl avvägda
pauseringar.
Skådespelarnas tvångsmässiga tics och den minimalistiska
symmetriska koreografin ger tillsammans med de stundtals provocerande
upprepningarna av textmassor ett variationsrikt, tankeväckande och
briljant rannsakande av individens och teaterns självbild.
/ Michael Högberg, Ystad Allehanda
Monologer med imponerande timing
Teatr Weimars sceniska verksamheter utgörs i hög grad av lika
existentiella som experimentella undersökningar av de komplexa relationerna
mellan text och scen, mellan ord och röst, mellan språk och
tystnad.
Teaterns vid det här laget troget dekonstruktivistiska husdramatiker
och inscenerare Christina Ouzounidis har i den nyskrivna Minnet av
det förlorade åter mig inte inifrån fortsatt att
utforska det mänskliga språket, nu med särskild fokus
på det repetitiva och på de negationer som ofta bildar det
språkliga kitt som förnekelsen av den egna svagheten utgör.
Maniskt upprepar vi våra jag är inte rädd,
och det med en febril uthållighet som förvandlar oss till figurer
i vilken text som helst av Jon Fosse, Peer Hultberg eller Peter Handke.
På scenen står skådespelarna Pia Örjansdotter och
Malena Engström i skenet av urgrottans mytiska eldar, där de
förmedlar en timmeslång växelsång av språksprängda
monologer och dialoger, och imponerar i såväl timing som i
tonträffning av den hetsiga och uppbrutna texten.
Replikerna riktas följaktligen inte mot varandra, utan slungas rakt
ut i intigheten (publiken) och gestaltar i tablåer den närmast
klassiskt tragiska bristen på samstämmighet mellan orden och
känslorna, mellan språket och verkligheten
Men medan detta slags teoretiserande och intellektuellt begrundande scenkonst
vanligen resulterar i avskalade och distanserade produkter i avsikt att
skänka just distans och verfremdung, har man här visserligen
fortfarande inom ramen för den linjestränga helheten
skruvat upp de teatraliserade och närmast expressionistiska
inslagen i det sceniska utförandet.
Med hjälp av koreografen Martin Forsbergs åtstramade rörelsescheman,
har aktörerna och Ouzounidis insiktsfullt lyckats ge form åt
människans grundläggande behov av att med språket besvärja
det mest ogripbara av allt: själva livet.
/ Martin Lagerholm, Kvällsposten
Språket urholkar sanningen
Den som längtar till teaterns ursprung och teaterögonblickets
magiska samtidighet bör ta sig till Teatr Weimar diminutiva scen
i S:t Gertrudskvarteret. Här möter vi Malmös mest experimentella
teatergrupp för närvarande, flitigt och systematiskt utforskande
teaterns mål och medel, ofta i avskalad och starkt stiliserad form,
alltid med språket i centrum.
Den här gången har inspirationen för konstnärliga
ledaren Christina Ouzounidis emanerat från den analytiske filosofen
Ludwig Wittgenstein. Ni vet, han med sin 2Tractatus2 och sin effektiva
dissektion av det mänskliga språkets brister och missförstånd,
det självklaras kylige förnekare.
Och förnekelse handlar det mycket om i de texter som Christina Ouzounidis
låter de två skådespelarna Malena Engström och
Pia Örjansdotter skickligt och levande framföra, liksom om självhävdelse
och språkliga manifestationer av den fria viljan.
Dessa texter bygger i stor utsträckning på upprepningens försvagande
effekter. Ju mer vi upprepar våra åsikter och deklarationer
desto svagare och osannare framstår de. De båda kvinnorna
botaniserar i vardagstalets förnumstigheter, hävdar ståndpunkter
och formulerar livets banala sanningar. Men upprepningen, envetenheten
och emfasen urholkar efterhand säkerhet och sanningshalt; det uppstår
tvivel och komplikationer i undertexten. Ett viritoust exempel är
ett praktgärl, uppbyggt kring språkliga missförstånd,
ökande till crescendo, som upprepas intill utmattning. För varje
upprepning avslöjas nya ihåligheter och det mekaniska i ordväxlingen
blir till sist som ett självspelande piano som hakat upp sig.
Scenbilden och scenerierna är rituellt stiliserade. Textbladen vänds
gravitetiskt i skenet från levande ljus i kandelabrar. De olika
avsnitten interfolieras av mekaniska ticsliknande rörelser liksom
av en längre rökpaus(!).
Föreställningen är rätt så obarmhärtig
i sin språkliga demaskering, men liksom hos Beckett - en annan banaliteternas
mästare i längden också ömsint och gripande. Människan
söker fåfängligt efter moral, principer och mening. Det
sökandet upphör aldrig.
/ Jan A Johansson, Skånska Dagbladet
Nattsvart rolig duo
Christina Ouzounidis gestalter är inte personer man skulle vilja
hålla i handen när åskan går. Alla deras försäkringar,
deras försök att skapa en verbal trygghet mot rädslan,
hoten, smärtan och allt annat som kan förinta vår lilla
tro på att vi alls lever, klingar tomt. De jagupprättande formlerna
eroderar ju mer de upprepas. Och hos Ouzounidis upprepar man sig. In absurdum.
Jag är inte rädd. Jag är fri. Jag kan göra vad jag
vill. Jag saknar inte. Ingenting äter mig, ingenting gnager mig.
Sorgen äter mig inte längre inifrån. Jag är glad.
Var och en av dessa utsagor och meningar slår an tonen för
de enskilda scenerna. Malena Engström och Pia Örjansdotter står
iförda nattskjortor på den lilla scenen bland en mängd
tända stearinljus. De är vända rakt fram mot publiken,
även i de scener som har relation och dialog. Varje formulering och
övertygelse ältas, utforskas, vänds och vrids i olika rytmer
och pauseringar. Vi bygger oss själva med våra påståenden
om vem och vad vi är, men varje gång något har fastslagits
anar man att motsatsen är lika påtaglig. Lika sann.
När Pia Örjansdotter stoltserar med hur fri hon är men
samtidigt rycker till i spastiska, marionettliknande inlåsta rörelsescheman
får man en bild av en inre fångenskap. Som faktiskt förstärks
av att hon verbalt hävdar motsatsen. När Malena Engström
milt leende mot slutet hävdar att hon mår bra nu, är glad,
ekar hennes ord av sorgen som också bultar i denna individs hjärta.
Denna virtuosa stilövning är ofta nattsvart rolig. Det maniskt
upprepade grälet, där de två älskande ropar i munnen
på varandra samma anklagelser och attacker och ingen lyssnar, är
en nidbild över ett destruktivt rollspel i en relation. Först
roligt, sedan bara plågsamt.
Christina Ouzounidis, som i sina pjäser utforskar språkets
möjligheter och självmotsägelser, närmar sig här
Beckett i sina utskurna fragment av en mänsklig diskurs. Eftersom
gestalterna inte egentligen utvecklas utan mest stångar sig blodiga
mot ordens galler, kunde föreställningen rentav ha varit kortare
än den timme den varar. De nödvändiga eftersamtal som väcks
av stycket blir ändå långvariga och engagerade. Som ren
självterapi.
/ Theresa Benér, Svenska Dagbladet
Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån
Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån är
"ett försök att komma åt den sorgliga mänskliga
tendensen att förneka svagheter, upprätthålla självbilder
och på så sätt avlägsna sig från det hon på
djupet längtar efter".
Igår såg jag ett genrep av teaterföreställningen,
Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån av Christina
Ouzounidis. Det var en av de bästa teaterföreställningar
jag sett på länge! Den var rolig, intressant och berörande
på samma gång. Pjäsen och iscensättningen av Minnet
av det förlorade äter mig inte inifrån är ett arbete
med språkets upprepningar och negationer. Det är en stiliserad
föreställning där texten står i centrum och där
den fysiska aktiviteten inte är betydelsebärande på ett
traditionellt vis.
Sättet att framföra texten på var fantastiskt, både
innehållsmässigt och musikaliskt! Orden blev till musik. Och
kombinationen mellan text och stiliserad rörelse gjorde att föreställningen
befann sig i ett slags gränsland mellan teater, dans och musik.
Sättet att behandla texten på bidrog också till att förstärka
och förmedla de båda kvinnornas tillstånd och situation:
"Pjäsen skildrar två personers frenetiska verbala utbrytningsförsök,
från sig själva och från de bilder de själva skapat."
"Genom att driva upprepningarna till det absurdas gräns och
använda sig av spelbarheten i dem, är det samtidigt ett sätt
att undersöka människans behov av att hävda ståndpunkter,
att försöka skapa och fixera bilden av sig själv, att förneka
svagheter och upprätthålla självbilder."
Jag fascinerades också av skådespelarnas sätt att arbeta
med publikkontakten. Gränsen mellan publik och skådespelare
suddades vid vissa tillfällen på ett nästan omärkligt
sätt ut, enbart på grund av skådespelarnas förhållningssätt
till texten och till det de sa.
Teater Weimars lokal är liten och väldigt trevlig. Denna lilla
lokal passade perfekt för föreställningen.
/ Susanna Thulin, Marilynredaktion i Malmö
Självanklagelse
Manuskript: Peter Handke. Inscenering: Fredrik Haller.
Skådespelare Lotten Roos och August Lindmark. Ljus: Johan Bergman
Läs mer
Utmanande och kontrastrikt
Teatr Weimar fortsätter att i Malmös diversifierade
utbud hålla den smala, intellektuella och experimenterande teaterns
fana oförfärat högt. Höstsäsongen inleds med
ett av Peter Handkes tidigare teaterstycken, Självanklagelse, från
1966, nu i omgestaltning och insatt i vår samtid av Fredrik Haller.
Österrikaren Handke är alltför sällan spelad på
våra breddgrader, även om Malmö Dramatiska Teater gav
”Timmen när vi inte visst något om varandra” i
slutet av nittiotalet. Handke har en enorm produktion bakom sig och är
som bekant en ständigt kontroversiell och föga insmickrande
kulturpersonlighet. Inte minst efter hans försvar för Serbien
i kriget på Balkan på 90-talet och hans beramade tal vid serbledaren
Slobodan Milosevics begravning förra året.
Självanklagelse är ett teaterstycke som kom till efter Handkes
uppmärksammade brytning med författargruppen Gruppe 47 vid en
sammankomst i Princeton 1966. Här lanserade Handke sin tes, att människor
endast kan omfatta ting och företeelser genom ord. I Handkes texter
handlar det ofta - liksom hos till exempel Beckett - om människors
tal, fraser, stående upprepningar och klyschor.
Den världsuppfattning genom ord möter vi i Självanklagelse,
där pjäsens jag i en lång ringlande monolog går
från en ursprunglig upptäckarglädje som hos det nyfödda
barnet till ökad komplikation och till sist i grava självanklagelser
i långa tirader och synomiseringar. Monologen formar sig efterhand
till en blodig drift med den samtida medelklassmänniskans psykologiska
ältande och dåliga samvete - utan att för den skull ha
beredskap för någon förändring i grunden. Det handlar
alltså om språkets dekonstruktion. Av det här textmaterialet
har Teatr Weimars Fredrik Haller skapat en spänstig duett med två
aktörer och vdirit textens samvetsömma vidlyftigheter ett kvarts
varv till att illustrera förhållandet mellanb den västerländska
”förfiningen” och ”de andra”, till exempel
etniska minoriteter mitt ibland oss.
Manéren är i tysk tradition rätt groteska: två
vita skådespelare med grällt svartsminkade ansikten mot bakgrund
av en nattlig vy över Manhattan, där de båda WTC-tornen
kryssats över med graffittifärg. Mellan textsjoken underhålls
publiken med tysk brutalrock och i slutscenen skjuts det skarpt. Låter
det absurt? Faktum är dock att Handkes drift med fraser och finkänslighet
fungerar alldeles utmärkt också i den här tolkningen och
bitvis hårdföra gestaltningen kontrasterar effektfullt mot
textens ständigt försiktiga inslagningen av öppna dörrar.
Lotten Roos och August Lindmark ger båda liv och förkonstling
åt texten. Att monologen gjorts till dialog verkar upplivande och
scenerierna bidar till att understryka den kryptorasistika synvinkel regissören
velat ympa in.
Det är bara att tacka och ta emot detta erbjudande från en
teatergrupp som vågar utmana konvenansen och tar sitt konstnärliga
uppdrag på uppfriskande allvar.
/ Jan A Johansson, SKD
Subtilt och förintande om utanförskap
"Som två karikatyrer på Al Jolson sitter de där,
en man och en kvinna, svartklädda, skokrämssvarta i ansiktena,
clownröda läppar och vita handskar. Bakom dem en fond av New
York i skymningen. Twin Towers finns kvar, fast överkryssade.
Av ord är de komna, ord skall de åter varda. De skapar sig
själva med ord, skildrar stolt sin tillblivelse som två oskuldsfulla
människor på jorden. De kan tala, skrika, tiga, se. De bygger
sig själva vidare med att kunna skilja på ont och gott, vi
och dom, och blir "-pliktiga" i en mängd varianter: försörjningspliktig,
skattepliktig, värnpliktig, vittnespliktig etc. Allt som krävs
av en god medborgare.
"Jag har lämnat naturstadiet", säger hon, "jag
har blivit till. Jag har blivit o-naturlig". Snart skär hon
ett äpple i fyra bitar, snart är de ute ur Edens lustgård,
inne i ett samhälle där orden definierar
vem man är eller inte, vad man får eller inte. Ordens godtycklighet.
Orden formulerar dem rakt in i ett rasistiskt samhälle. Mannen och
kvinnan är riktade mot publiken som i bekännelse och bikt medan
deras väg mot utanförskap ord för ord definieras. Somliga
förseelser är absurda: "Jag har talat med föraren
under färdens gång", medan andra är värre: "Jag
har förväxlat frihet med besinningslöshet".
Peter Handkes text från 1966 ältar orden som formar och förgör
en människa. Lika monomant som en Thomas Bernhard eller Harold Pinter.
Det är subtilt och förintande. Lotten Roos och August Lindmark
kramar ut varje liten nyans ur denna självanklagelsedikt av två
oskyldiga. Fredrik Haller bryter av deras haranger med den tyska gruppen
Einstürzende Neubauten, som i en blandning av hårdmetallrock
och electronica vrålar ut Was ist ist, medan de två medborgaraspiranterna
på scen allt mer utmattade löper och exercerar för att
få plats i samhället.
Det är snyggt gjort, distanserat, stiliserat, och språket har
en
njutbar precision även på svenska. Ändå reserverar
jag mig mot den tydliga lokalbestämningen i USA, som jag anser reducerar
budskapet. Vi kan alla oavsiktligt balansera oss ut ur den verbala samhörigheten,
även här i ett Sverige där "alla ska med".
I övrigt missar stycket helt den teatrala aspekt som finns i att
de faktiskt är två i utanförskapet. Hos Beckett och Pinter
skulle de gå in i en delad gemenskap av ensamhet, som trots allt
utgör människans fenomenala hopp om överlevnad. Här
isolerar de sig själva i sina ordkaskader, riktade ut mot en mörk
salong där tystnad råder."
/ Theresa Benér, Svenska Dagbladet
Kassandra
Skådespelare: Fredrik Gunnarson, Eva Wendt Robles och Elena Makender
Aleksandrova. Tonsättare: Axel Englund. Musiker: Ulrika Mårtensson,
cello. Manuskript och inscenering: Christina Ouzounidis.
Läs mer
Liten grupp gör stor teater av mytologiskt triangeldrama
Christina Ouzounidis är en djärv dramatiker och iscensättare,
för hon vågar vara anspråksfull. Hon ställer höga
anspråk på sin egen konstnärliga och intellektuella precision.
Hon ställer anspråk på att teatern ska vara oinsmickrande
men tydlig. Och hon vågar tro på att en publik delar dessa
anspråk med henne.
I Teatr Weimars serie av nyskrivna pjäser om kvinnor ur de grekiska
myterna har turen kommit till Kassandra, efter Persefone och Elektra.
Kassandra är kvinnan som Agamemnon har med sig hem från Troja
som krigsbyte (samt älskarinna). Hans fru Klytaimnestra får
i uppgift att ta hand om den främmande kvinnan. Det går inte
bra.
I Ouzounidis iscensättning sitter de tre protagonisterna på
stolar i fonden av en naken scen. Ulrika Mårtensson sitter bredvid
scenen med cello och spelar Axel Englunds specialkomponerade musik. Den
har dova, oroande dissonanser som i takt med dramat växer till full
kris, ibland lite övertydligt.
Aktörerna reser sig från stolarna och går ut i figurernas
situationer. De rör sig som schackpjäser på den lilla
scenen. Riktade mot publiken redogör de för sina avsikter, samtidigt
som deras dolda motiv avslöjas i dialog och tillfälliga affekter.
Fredrik Gunnarssons Agamemnon har ett pansar utåt med fast blick
och verbal perfektion. Han vill inte bli ifrågasatt av kvinnorna,
kräver lydnad.
Hustrun Klytaimnestra tolkas av Eva Wendt Robles som en kuvad, borgerlig
hemmafru. Hon har förstenad blick, har tvingats kompromissa om allt,
och försöker nu känna makt genom att hålla Kassandra
på plats. Samtidigt blir hon osäker av denna främlings
närvaro.
Elena Makender Aleksandrovas Kassandra utmanar nämligen med sin oåtkomliga
styrka. Hennes ansikte är stramt och genomskådande. Hon har
siarförmåga och säger obehagliga sanningar. Helst vill
man avfärda henne som galen, men hon har redan bytt stol på
scenen, sitter som en kil mellan Agamemnon och Klytaimnestra. Hon blir
en projiceringstavla för bådas begär och aggressioner.
Kassandra är en tät, poetisk och inträngande pjästext,
den bästa hittills av den produktiva Christina Ouzounidis. Den genomströmmas
av mytens uråldriga röster och knyter samman teman från
Ouzounidis tidigare pjäser, I Aulis, Persefone och Verbet tala. Här
är triangeldrama mellan två kvinnor och en man, där alla
passionskombinationer utforskas. Den gestaltar främlingsproblematik
med de hot man tror sig uppleva från en ogripbar flykting och det
irrationella hat som blir följden. Och här finns den teatrala,
självmotsägande retoriken, "jag är inte rädd"
eller "jag älskar dig", som upprepas in absurdum till att
bli sin egen motsats.
Stor teater i det lilla formatet. Teatr Weimar är en refug i vår
bullriga, lösaktiga nöjeskultur.
/ Theresa Benér, Svenska Dagbladet
Mytens hjältar blir angelägna människor
Seende och blindhet, vetskap och ovetskap, är urtemat i den grekiska
mytologin. Så också i Christina Ouzounidis enaktare Kassandra,
som avslutar Teatr Weimars kritikerhyllade projekt med nutida könsproblematik
speglad i grekiska myter. Trilogin inleddes med Persefone, fortsatte med
Elektra och fullbordas nu med triangeldramat mellan Agamemnon, Klytaimestra
och Kassandra. Överkonungen har ju räddat Trojaprinsessan och
tagit med henne hem, något han får ångra eftersom sierskan
ser medan härskarparet är blint. Dramats fjärde, frånvarande
gestalt, den offrade Ifigenia, blir hämnad tack vare Kassandras klarsyn.
Ouzounidis erbjuder rika tolkningskopplingar till samtiden. Kassandra
är krigsflyktingen som välvilligt eller snarare väl
villigt omhändertas av den makt som förött hennes
hemland. I härskarens hushåll blir hon, den fysiskt och ekonomiskt
medellösa, utnyttjad som hemhjälp och älskarinna. Förövarens
nådehandling mot offret är i själva verket en fortsättning
av våldet. Men det främmande, tredje elementet i parrelationen
är också den som får Klytaimestras blindhet att vika:
en trogen men livslögnande hustrus förnekelser av mannens sanna
natur är ju inte precis något ovanligt fenomen. Elena Makender
Aleksandrovnas Kassandra bryter kraftigt, i några passager talar
hon sitt ryska modersmål, vilket ger en perfekt understrykning av
främlingen roll: den besegrade barbaren som får komma in från
kylan, men som avslöjar barbariet i civilisationens hjärta.
Ouzounidis uppsättning är extremt renskalad, oavbrutet tät,
helgjutet avrundad. Texten är betydelsebärande i vartenda ord
och stavelse, betoningen fullständigt jämn utom hos Fredrik
Gunnarssons Agamemnon, vars hyckleri och slirighet kommer till uttryck
i blixtsnabba vändningar mellan förföriskt smicker och
retat raseri. Han ser ständigt sina missgärningar som urskuldade
av maktens ansvar och härskandets tunga beslutsbörda. Eva Wendt
Robles har en rationell affärskvinnas kyligt effektiva framtoning,
en fasad som ger vika för hämndens furier, utan att den kontrollerade
ytan solkas på allvar. Skådespelarna vandrar fram från
sina stolar i fonden till första bänkraden, för att hålla
sina monologer men framförallt för att visa sina ansikten: smärtsamt
vackra i fullkomligt koncentrerat allvar och närvaro. Spelet mellan
gestalterna, i den mån det förekommer, utförs med blickar
och med kropparna så att säga grupperade för att synliggöra
de strömmar av känsloenergier som löper mellan ansiktena.
Tonerna sågar, i Ulrika Mårtenssons utförande av Axel
Englunds cellomusik. Men de sågar inte itu, utan binder samman,
understryker och understödjer ödets fasansfulla oundviklighet.
Christina Ouzounidis säger sig ha velat åstadkomma ett rent
teaterstycke, där orden, känslorna och ödesrollernas utveckling
inte döljs av teaterteknikens utanverk och effekter. Det är
bara att konstatera att hon har lyckats. För trots att hennes estetik
naturligtvis är extremt stiliserad, så är föreställningen
ändå fullständigt tillgänglig, bokstavligen tilltalande,
tack vare den oerhört innebördsdigra, välformulerade och
välkomponerade texten. Mytens hjältar blir verkligen angelägna
medmänniskor. Trots att texten är arkaiserande, eller homeriserande
kanske man borde säga, så känns språket lika absolut
tidlöst som de ämnen det talar om. Tillsammans med den fascinerande
musiken och framför allt det beundransvärt koncentrerade spelet
håller texten betraktaren i ett järngrepp av uppmärksam
inlevelse rakt igenom den drygt timslånga föreställningen.
Teatr Weimar befäster och förstärker sin position som en
av landets angelägnaste och teaterkonstnärligt mest fulländade
frigrupper
/ Björn Gunnarsson, Helsingborgs Dagblad
Mästerligt regisserat och publikvänligt
I denna den tredje och sista delen i Teatr Weimars porträtt ur den
grekiska mytologin, har turen nu kommit till den trojanska sierskan Kassandra.
Trots att hon var dotter till kung Priam, blev hennes väg genom livet
en synnerligen snårig och tung vandring.
Myten gör gällande att Apollo förälskade sig i Kassandra
och lovade att ge henne siargåvor om hans kärlek besvarades.
Då Kassandra vägrade lade han en förbannelse över
henne i form av att hon kunde se in i framtiden, men att ingen skulle
tro henne.
Då vi nu möter Kassandra har hon nyss tagits som krigsbyte
av Agamemnon. Förtäckt i barmhärtighetens floskler förmår
Agamemnon övertyga sin hustru, spelad av Eva Wendt Robles, att han
som vänskaplig gest vill rädda Kassandra ur fördärvets
träsk och innanför husets väggar ge henne en nystart i
livet.
Föga förvånansvärt uppstår ett triangeldrama
i svartsjukans tecken.
I detta koncentrat av patriarkal osmaklighet praktiserar Agamemnon således
effektigt otalet manliga härskartekniker.
Kassandra är den berättelse som i jämförelse med de
båda föregående Elektra och Persefone är den enklaste,
mest tillgängliga och möjligen den som till det yttre är
mest trogen mytologins förlopp. Samtidigt känns Kassandra i
all sin okonstlade rakhet och avsaknad av uttalade undertexter, som den
kanske mest angelägna.
Genom skickliga nyansskillnader i replikföringen och varsam mästerligt
känslig regi förmår föreställningen väl
syna maktberusningens och patriarkatets osmakliga bojor. Som bäst
synliggjort då Agamemnon, fenomenalt spelad av Fredrik Gunnarson,
gång på gång beräknande lägger skenbar makt
i Klytaimestras händer. Makt, förhoppningar och förslag
som effektivt kryddas med dolda hot skapar trots den teatrala formen en
febrig klaustrofobi hos publiken.
Teatr Weimar har genom åren lika konsekvent som effektivt givit
sig i kast med pretentiösa projekt. I denna deras senaste skapelse
har de lärt sig att förpacka resultatet väl.
Formen är en aning mer publikvänlig och föreställningen
riskerar ej att springa ifrån sin publik. Jag tänker då
på Axel Englunds suggestiva musik som via Ulrika Mårtenssons
berusande cello bäddar in föreställningen och låter
oss i publiken andas, landa och tänka mellan varven.
/Michael Högberg, Ystads Allehanda.
|
|
Recensioner
2006
Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån
Självanklagelse
Kassandra
2005-2003
Den akratiska cirkeln
Elektra
Persefone
Blodet ropar på sina bröder |