|
Kassandra
Kassandra är den sista och avslutande delen
av Teatr Weimars undersökande av kvinnans villkor med utgångspunkt
i de grekiska myterna. Tidigare har teatern satt upp Persefone och Elektra.
Kassandra är berättelsen om kvinnan som kräver rätten
till sitt eget liv men som faller offer för patriarkala strukturer.
Det är en våldsam historia om en man som tar sig rätten
att äga, hans hustrus förmåga att göra sig blind
och om utsattheten som tvingar en kvinna att se in i sin egen framtid.
Kassandras liv slutar med att hon blir bortrövad från Troja,
tagen som segerfångst av Agamemnon och slutligen utnyttjad och dödad
i sitt nya hemland.
Christina Ouzounidis fortsätter i denna uppsättning det undersökande
av texten som vi sett i hennes tidigare föreställningar, men
snarare än att ordens innebörd ska avslöjas (som varit
en av hennes tidigare avsikter) så är det teatertextens musikalitet
hon kretsar kring och försöker förstå denna gång,
ett arbete som skett tillsammans med tonsättaren Axel Englund. Föreställningen
kan beskrivas som en komposition för tre röster och cello, där
ord och ton rör sig i varandras gränsområden texten
görs medveten om sina klangliga aspekter, samtidigt som musiken förses
med semantiska laddningar.
Men Kassandra är också ett försök att återgå
till antikens teater. Liksom i sina tidigare uppsättningar har Christina
Ouzounidis försökt klä av både scen och skådespelare
teaterns åtbörder för att nå fram till den rena
berättelsen. Paradoxalt nog har föreställningen därigenom
blivit mer teatral samtidigt som formen är antik får
den drag av Brechts teatersyn som menar att teaterns maskineri ska vara
transparent och möjligt att genomlysa.
Den här uppsättningen är tredje delen av vårt undersökande
av kvinnans villkor med utgångspunkt i de grekiska myterna. Vår
avsikt med denna trilogi har varit att närma oss de tidlösa
mänskliga beteenden och konflikter som kan relateras till det våld
vi känner idag. Pjäserna i serien har inte, som mycket annan
dramatik, gjort anspråk på att på ett dokumentärt
sätt behandla en modern problematik, utan snarare tvärtom, de
har gjort anspråk på att bevara den klassiska dramatikens
uppgift; att undersöka mänskliga relationer.
|
|
Produktionsfakta
Text och regi:
Christina Ouzounidis
Tonsättare: Axel Englund
Medverkande: Eva
Wendt, Elena Aleksandrova och Fredrik Gunnarson
Musiker: Ulrika Mårtensson
Ljus: Johan Bergman
Premiär
fre 10/3 2006
|