|

Elektra
Revisted
Som titeln föreslår så är Elektra revisited
ett återvändande till de grekiska myternas persongalleri som
Jörgen Dahlqvist tidigare utforskat. I den förra versionen av
arketypen Elektra så beskrevs Elektras sorg efter pappans död
och hur den tvingade fram till en drabbning mellan mor och dotter.
Elektra revisited har en annan infallsvinkel. Föreställningen
undersöker snarast det utanförskap som leder fram till våldshandlingar.
Det är en resa ner i ett språk som till stora delar havererat
och där i stort sett bara våldet återstår. Genom
det söndertrasade språket görs verkligheten hanterbar
genom den tänkta våldshandlingen och i den värld som byggs
upp förbereds revanschen på en oförstående värld
utanför.
"Det är sant. Jag har våldet.
Det har jag. Jag har våldet, jag kan slå. jag kan slå
till, jag kan ta den här och slå, jag kan krossa skallen på
var och en, jag kan slå till, jag kan slå, jag kan, jag slår
sönder skallen, jag slår sönder skallen och låter
blodet flyta ut här, här flyter blodet, ska fylla hela jävla
golvet, hela skiten, allt här. Tror du det kommer göra ont?"
– ur Elektra revisited
Pjäsen är genom sin tematik kanske snarare en fortsättning
på Untitled I-III som hade premiär i våras än
på den tidigare nämnda Elektra. För
på samma sätt som dom tre kritikerhyllade monologerna i Untitled
I-III så behandlar Elektra revisited våldets
språk och språket som våld. Men när Untitled
I-III beskrev tvivlet som uppstår när övertygelsen
ska omsättas i handling, så skildrar denna pjäs snarare
avsaknaden av tvivel när själva handlingen uppstår ur
meningslöshet och alienation.
Recensioner
|
Jörgen
Dahlqvist lyckas perfekt balansera Linda Ritzén och Rafael
Pettersson i dessa svåra rytmskiften, utan att anspänningen
går förlorad. Skådespelarna har ett fruktansvärt
starkt samspel, i figurernas delade desperation och ändå
markerar individernas ångestfyllda ensamhet.
/ Theresa Benér, SVD

Ritzén och Pettersson liksom trevar och når också
fram till den eruptiva energi och slagkraft som Dahlqvists text kräver
för att få bäring i rummet, och deras maniska och
repetitiva svador av nonsens, svordomar och invektiv formar sig i
deras munnar till en slags suggestiv musik och till en utmanande bild
av människan bakom det besinningslösa våldets universella
karaktär.
/ Martin Lagerholm, KVP

Det är oartikulerat och väldigt uttrycksfullt. (...) Formpressade
plaststolar far omkring, skådisarna flänger hit och dit.
Det är så organiskt och med sån timing att pjäsen
tickar som ett schweiziskt gökur fastän det spretar åt
alla håll.
/ Thomas Lunderquist. Kulturnytt P1

Redan från början upphör känslan av att jag befinner
mig på en teater. De båda skådespelarna blir sina
roller på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt, och jag
känner mig som om jag satt och tjuvtittade på någon
annans verklighet. Det skapar en obehagskänsla, för en halv
meter ifrån mig planeras ett mord. Och jag kan ingenting göra
åt det. (...) Det bästa jag sett i år.
/ Therese Hammar, nummer.se

Uppsättningen är en utmaning för både skådespelare
och publik och Linda Ritzén och Rafael Pettersson är föredömligt
lyhörda för varandras utspel.
/ Rikard Loman, DN

Jag vet ingen annan teater som skulle kunna få en sådan
händelselös tystnad att fortfarande bevara scenrummets enorma
spänningsladdning. För en gångs skull spelar man i
hela lokalen, men behåller sitt ojämförliga fokus.
Det är koncentration i varje sekund, varje moment. (...) Det
är absolut närvaro. (...)
Vilken kompromisslös
teaterkonst detta ändå är.
/ Björn Gunnarsson, HD

Skådespeleriet är precist - Linda Ritzén blåser
upp sin Elektra och hushåller med glimtarna av sprickan därunder,
och Rafael Pettersson gör en nervös Orestes som verkligen
förkroppsligar den gamla klyschan om hur våldet tar vid
där orden tar slut.
/ Fredrik Pålsson, SDS |
|
|
Produktionsfakta
Medverkande:
Linda Ritzén och Rafael Pettersson
Inscenering och manuskript: Jörgen Dahlqvist
Scenografi: Marcus Råberg
Foto, klipp samt ljusdesign:
Johan
Bergman
Praktikanter: Gustav Sjöström och Caroline Dahlberg
Premiär
12/10 2007


|